söndag 8 november 2009

Mitt första inlägg någonsin...(eller Tack Öredev!)

Tack Öredev!


Efter att ha kommit tillbaka från den fantastiska utvecklarkonferensen Öredev i Malmö är jag full av nyfunnen inspiration. Talare och underhållare som Scott Hanselman, Dan North och Ze Frank lyckades verkligen få igång mitt tankemaskineri!


Temat för årets Öredev var effektivitet. Ett rätt utslitet ord, men ju mer jag hörde från olika talare finns det en helt del sunt förnuft i deras tankar.


Scott Hanselman pratade bland annat om att kunna välja vilka kanaler man har öppna och begränsa frlödet i dessa kanaler. Han pratade en del om hur man organiserar sin mailkorg och definierar automatiska regler för att låta de viktiga mailen stå ut och de mindre viktiga bli något man läser när (och om) man får tid och lust. Att skapa en regel för alla mail där man står som "kopia" är ett extremt bra tips! Den som sätter mig som kopia/CC får helt enkelt vara beredd på att det är ett mail jag kanske inte läser! Klockrent! Ett annat var att separera de interna mailen från de externa. Nyhetsbrev och annat sorteras till sin egen mapp.


Ett mera kontroversiellt tips från Scott var att låta mailklienten vara stängd fram till på förmiddagen/lunchen. Att hela tiden få popups som meddelar om ett nytt mail stör! Vi måste välja när vår mailkanal är öppen.


Scott, min nya hjälte, hade också tipset om att på sin telefonsvarare tala in "Hej! Det här är inte sättet att nå mig, skicka ett mail istället!". Att på detta sätt kanalisera sin information till ett flöde, istället för flera, känns också som en bra idé!


Om Scott Hanselman är min hjälte, är Dan North min nya mentor.
Jag lyssnade på flera av hans föredrag och han är helt lysande. Bland annat hade han en session om "Our obsession with efiiciency". Det handlade bland annat om skillanden mellan "efficiency" och "effectiveness". Jag har lite svårt med att hitta bra översättningar till svenska. Men att vara "efficient" kan sägas vara att göra rätt saker, medan "effectiveness" är att göra saker rätt. Han hade bland annat ett exempel om hur man mäter allt i spenderad tid för att bevisa sin effektivitet, ett rätt korkat sätt. "Ja du hade 4 timmar på dig att göra den här uppgiften, du har gjort 2 av dessa och är således halvvägs färdig nu". Dan drog liknelsen med en bil. Om man vet att bilen drar 1 liter milen och tankar fullt (50 liter) så vet man att den har gått 25 mil när tanken är halvtom. Det säger ju dock inget om att man kanske ställt bilen på tomgång en halv dag och bränt 25 liter på det istället... Med andra ord - vi måste mäta i vad vi faktiskt presterar och inte hur lång tid prestationen tog. Det tål att tänkas på.


Mot bakgrund av det som dessa fantastiska talare pratat om har jag bestämt mig för att göra en ansats till att bli mera effektiv (översätt till mera "effectiveness") i mitt arbete och i min vardag. Scott Hanselman sa "everyone should have their own blog" och jag tänker ta det rådet. 


Så därför finns nu denna blogg. Kanske läser någon den, kanske gör ingen det. Men just nu skriver jag den bara i självterapeutiskt syfte.


Over and out!


"If you think professionals are expensive, consider what amateurs cost!"

Dan North, Öredev 2009. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar