måndag 9 november 2009

Butiken är stängd för Fokustid!

I helgen har jag arbetat en del hemifrån. Vi har en release som redan nu är försenad, men som bara måste fram till nästa vecka. Eftersom jag varit själv hemma med mina två barn, den ena en 2-åring med halsfluss, har förutsättningarna inte varit optimala...


Men ändå blir de få timmar jag lagt på hemmaplan 100% mer effektiva än de timmar jag lägger när jag är på kontoret. Till och med när jag jobbat med min son i knäet, med "Dora Utforskaren" på ena halvan av min skärm och Visual Studio på andra halvan har jag lyckats dräpa en massa gamla surdegar som varit kvar.


Även om jag känner mig nöjd med min insats ställer jag mig frågan om varför jag inte kan vara lika effektiv på kontoret. När jag stängde laptopen vid midnatt på lördagskvällen började en idé snurra i min skalle - fokustid.


Jag tror mycket på idén om att begränsa våra kanaler till när det passar oss. Jag har under en tid försökt att begränsa telefonvägen genom att vidarekoppla telefonen och mailvägen genom att bara läsa av mailen vid vissa tider. Men det återstår en viktig kanal -muntlig kommunikation, dvs när någon bara kommer in och börjar prata. Nu föreslår jag inte att vi utvecklare  helt stänger in oss i en grotta, dricket Jolt och aldrig pratar med någon. Nej, vi ska helt enkelt styra när vi öppnar kommunikationen mot omvärlden. 


Hur gör vi det då? Jag tänker mig att vi inför fokustid, tid när vi bara fokuserar på det vi tänkt göra och inget annat. Då får ingen störa, vi svarar inte i telefon eller på mail (såvida det jobb vi för stunden tänkte göra inte är att just ringa eller maila...). 
Givetvis måste akuta saker komma igenom, men hur mycket är egentligen så akut? 
Hur lång fokustid vi har är givetvis individuellt. Kanske är det pomodoro teknikens 25 minuter, kanske är det mer.


I mitt fall tänker jag börja med en målsättning om att minst halva dagen ska vara fokustid, dvs fyra timmar. Dessa tänkte jag som första test dela upp i två pass om två timmar. Under dessa två timmar tänker jag råfokusera! Jag tänker dra på ett par lurar, lyssna på lite jobbar-trance (funkar bäst för mig) och stänga dörren till kontoret. Då betar jag av det jag planerat att göra.


När fokustiden är slut öppnar jag kanalerna igen och kommer upp till ytan igen. Jag tror att folk kommer förstå så länge som man är tydlig med vad man planerar. Man kan inte heller ha fokustid under hela dagen eftersom kommunikation med andra ingår. Så länge som de vet att man återkommer inom två timmar är det väldigt få situationer som jag kan tänka mig där det är så akut att det inte kan vänta. Det här handlar ju lika mycket om att kunna värdera vad som är akut och inte. Även om användare ofta uttrycker sig i form av "bråttom" eller "akut!" så ändrar de sig lätt när man ifrågasätter litegrann. Det visar sig att det är okej att vänta ett par timmar, en dag eller kanske en vecka! Alla som skriker "jag brinner!" gör faktiskt inte det...


Nu är min fokustid-metod inte testad än. Den låter bra på pappret och jag är inte på något vis först med dessa tankar. Scrum och Pomodoro har ju tydliga inslag av det här.  


Jag är trött på det eviga "whack-a-mole" spel som jobbet oftast är.  Jag säger som Rage Against the Machine - "Take the power back!".


Over and out!


[Dagens kodarmusik: Muse - MK Ultra]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar