måndag 22 mars 2010

Topp 5 podcasts för inspiration!

De senaste månaderna har jag varit en storkonsument av podcasts. Framförallt har det varit Hanselminutes, .Net Rocks, Herding code och MSDN Radio. Med tanke på all den tid jag lägger på pendling och renovering är just podcasts i hörlurarna ett fantastiskt medium.

Det finns såklart avsnitt som är sådär. Avsnitt som handlar om ämnen långt utanför mitt intresse och utanför vad jag riktigt begriper. Men så ibland dyker de upp - guldkornen. Avsnitt jag kan lyssna på igen, avsnitt som verkligen väcker inspirationen och öppnar ögonen.

Jag tror mycket på att vi utvecklare kan tjäna mycket på att dela med oss av det vi kan till varandra. På det sättet kan vi alla växa och göra branschen bättre. Mitt bidrag här och nu är att dela med mig av några riktiga ess bland podcast-avsnitt.

Roy har blivit en av mina hjältar. Han brinner verkligen för unit testing och kan, till skillnad från andra jag hört, verkligen förklara det på en bra och detaljerad nivå. Jag hade dessutom nöjet att se Roy på SDC 2010 där han drog in en humoristisk växel som podcast avsnittet inte visade. Han har vanan att sjunga en liten sång efter sina föredrag där han satt ny text till kända låtar. Vad sägs om "Please don't code tonight" till tonerna av Guns 'n roses "Don't cry"? Tydligen fanns det en utvecklare i hans team med vissa brister... kanske finns den på youtube någonstans...
Men det här avsnittet av Hanselminutes är ett måste för alla oss utvecklare som inte riktigt har kommit igång med unit testing. Kanske också för de som har kommit igång, men som ändå inte har fattat...

Imagine the person reading your tests is a serial killer. You don't want to piss him off.
- Roy Osherove, SDC 2010
Detta är en paneldebatt från konferensen Devlink, där panelen diskuterar hur svår och komplex verkligheten är för oss utvecklare. Jag fastnade mycket diskussionen kring hur vi utvecklare ställs inför högt ställda krav på att förstå och anamma ny teknik i en rasande fart. Det här avsnittet har diskuterats en hel del efteråt i andra avsnitt och är definitivt ett man inte ska missa!

Alltså, Juval... det är en snubbe med rejäl hjärnkapacitet! Här börjar de i en diskussion om Juvals tes "Every class should be a WCF service". Bara att reda ut vad han menar med det gör det här avsnittet riktigt intressant. Sen hjälper det också att intervjuarna Carl och Richard ifrågasätter Juval rätt spydigt... På det hela taget ett mycket bra avsnitt om hur vi utvecklare lägger så mycket tid på "plumbing" och så lite på verklig affärsnytta.

Bara att Uncle Bob är med borgar för bra innehåll, men här tar han upp sina SOLID principles och förklarar dem på ett bra sätt. Om du inte vet vad SOLID är - lyssna! Om du vet vad de är - lyssna ändå, Uncle Bob pratar om dem på ett så självklart vis att du kanske förstår ännu bättre. Avsnittet satte igång en rätt hetsig debatt mellan Bob och snubbarna bakom Stack overflow. Därav blev det en uppföljare med Uncle Bob i avsnitt 150.

Titeln lockade inte först, men det här handlar om lean inom systemutveckling. Nate tillhandahåller en produkt som stödjer "Kanban boards" som en tjänst på Internet. Det intressanta är kanske inte hans produkt utan hela diskussionen kring lean och hur det förhåller sig till agile och scrum. Jag hade inte riktigt koll på begreppen "lean" och "kanban" före jag lyssnade, men nu fattar jag det hela lite bättre. Det gör du också om du offrar 45 minuter!


Det var de fem jag tänkte tipsa om nu. Men det finns många fler som är väl värda sin knappa timma. 

Over and out!

1 kommentar: