tag:blogger.com,1999:blog-8401108360802573439.post2303315370589501946..comments2022-12-19T09:18:54.397+01:00Comments on En systemutvecklares självterapi: Alla vill bidra med något - vad är vårt bidrag?Perhttp://www.blogger.com/profile/00293443794074386894noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8401108360802573439.post-17639575633604020712010-02-03T14:58:13.421+01:002010-02-03T14:58:13.421+01:00Nu förstår jag vad du menar. En fin tanke, du bord...Nu förstår jag vad du menar. En fin tanke, du borde satsa på att bli systemägare!<br /><br />/B for Bistro!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8401108360802573439.post-18211543268694654032010-02-02T21:09:49.524+01:002010-02-02T21:09:49.524+01:00Läser dina inlägg och tycker dina resonemang är en...Läser dina inlägg och tycker dina resonemang är enormt bra. Jag själv tillhör kategorin användare/beställare och funderar också på hur jag kan skapa en bättre kommunikation och förståelse mellan mig och utvecklarna.<br /><br />Jag gillar idé med att gå ut bland användarna och fika. Själv försöker jag minst en gång i veckan gå in till utvecklare/driften för att säga hej och kolla av läget, inte bara prata jobb utan även allmänt, bygga upp en relation, gemenskap, en förståelse för varandra och varandras arbetssituation. <br /><br />Vi borde från båda sidor ta ansvar för att vi skall ha ett fungerande samarbete.<br /><br />/LindaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8401108360802573439.post-44583994516806427222010-02-02T15:13:18.489+01:002010-02-02T15:13:18.489+01:00Visst är det affärsnytta det handlar om i grund oc...Visst är det affärsnytta det handlar om i grund och botten. Men det jag funderat över det senaste är att det kanske inte behöver ses i så stora kontext för att vara meningsfullt. Vad vi påverkar är många gånger mycket små saker. Små saker som gör stor skillnad för användarna. Ser man till hela processen måste någon givetvis ha ett affärsfokus och se till att de IT-lösningar man får på plats har affärsnytta. Att det genererar ett värde för verksamheten. Men i det lilla är verksamheten varje användare varje dag. I sin vardag tvingas användaren mer eller mindre in i våra händer, i de lösningar vi bygger. Vi skapar de verktyg de arbetar med. Det är ett faktum vi behöver behandla med stor respekt.<br /><br />Det jag försöker komma till är att vi utvecklare ska försöka hitta glädjen i att göra nytta för våra användare, både i det lilla och det stora. Vi kanske inte alltid behöver söka de stora lösningarna för att göra skillnad. För visst känner man stolthet de gånger man lyckats med något som förbättrat vardagen för de som arbetar med våra verktyg. En effektivare, smidigare och gladare tillvaro för användarna går förhoppningsvis hand i hand med affärsnyttan.Perhttps://www.blogger.com/profile/00293443794074386894noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8401108360802573439.post-4998672337658090352010-02-02T12:07:10.836+01:002010-02-02T12:07:10.836+01:00Helt rätt Per. Men jag tror att det är äffarsnytta...Helt rätt Per. Men jag tror att det är äffarsnytta som du menar igentligen? Eller har jag missat något?<br /><br />/BAnonymousnoreply@blogger.com